مروري بر دو ديدگاه در مورد ذبيح ابراهيم (ع) در سنّت اسلامي (مقاله)

09 شهریور 1396

مروري بر دو ديدگاه در مورد ذبيح ابراهيم (ع) در سنّت اسلامي

 

نویسنده: محمد رسول ایمانی

 

نام مجله: معرفت ادیان

 

سال و شماره انتشار: بهار 1389، شماره 2، (18 صفحه - از 5 تا 22)

 

آدرس اینترنتی: http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/11

 

چكيده

 

امتحان الهی حضرت ابراهيم (ع) در قرباني كردن فرزند خويش، كه از فرازهاي بلند زندگي اين پيامبر بزرگ الهی است، در قرآن كريم مورداشاره قرارگرفته است. به دليل اجمال موجود در آيات مربوط به داستان ذبح و عدم بيان فرزند قرباني و محل ذبح، از صدر اولیه‌ی اسلام در تعيين نام ذبيح در بين مفسّران اسلامي اختلاف‌نظر وجود داشته است، اما اين اختلافات از قرن هفتم هجري به بعد فروكاسته و نام اسماعيل (ع) به‌عنوان نامزد قرباني در سنّت اسلامي به ثبت رسيده است. امروزه برخي مستشرقان مدّعي‌اند كه منابع اولیه‌ی اسلام و شخص پيامبر (ص)، حضرت اسحاق (ع) را به‌عنوان ذبیح‌الله معرّفي كرده‌اند و ذبیح‌الله خواندن اسماعيل (ع)، قرن‌ها بعد به دلايلي ازجمله رقابت با يهوديت در متون و تفاسير اسلامي واردشده است. اين تحقيق بر آن است تا با مرور اين مسئله در سنّت اسلامي و با استناد به كلام معصومان (ع)، به بررسي مصداق ذبيح‌الله در قرآن كريم بپردازد.

 

کلیدواژه‌ها

 

ذبح، ذبيح، قرباني، ابراهيم، اسماعيل، اسحاق

 

براي مشاهده متن کامل مقاله و توضيحات بيشتر اينجا را کليک کنيد

نظر خود را با ما در میان بگذارید.

برای ارسال نظر وارد شوید.

جستجو

حدیث 334

پیامبر (ص) : الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه؛نماز کلید بهشت است.نهج الفصاحه،...

نشست نقد و معرفی کتاب «کوفه از پیدایش تا عاشورا» برگزار شد

نشست نقد و معرفی کتاب «کوفه از پیدایش تا عاشورا»...

نقش قبیله شیعی بنو عبدالقیس در حیات فرهنگی و اجتماعی کوفه در عصر حضور ائمه(ع)

نویسندگانمهدی سلیمانی آشتیانی1 ؛ نعمت‌الله صفری فروشانی21دانشجوی دکترای شیعه شناسی...