نماز مسافر در اماکن مقدسه چهارگانه از دیدگاه فقهای امامیه (مقاله)

05 شهریور 1396

نماز مسافر در اماکن مقدسه چهارگانه از دیدگاه فقهای امامیه

 

نویسنده: صدیقه مصدق صدقی، اشرف قنبری سرداری

 

نام مجله: پژوهش های فقه و حقوق اسلامی

 

سال و شماره انتشار: سال دهم، بهار 1392، شماره 31، (16 صفحه - از 165 تا 180)

 

آدرس اینترنتی: ...http://ijrj.baboliau.ac.ir

 

رتبه مقاله: علمی - پژوهشی

 

چکیده

 

آنچه مسلم است حکم نماز مسافری که قصد 10 روزه اقامت ندارد قصر است اما استثنائاتی در اين مسأله وجود دارد که از آن جمله است نمازخواندن در اماکن اربعه(مکه- مدينه- مسجد کوفه -حائر حسينی) که در اين مورد مباحث استدلالی زيادی مطرح است و از آنجايی که اقوال فقهای شيعه در اين باب مختلف است در اين مقال اقوال مهم مورد بررسی قرار گرفته است. بی‌گمان منشاء اختلاف فتاوای فقها در اين مورد اختلاف استنباط آنان از روايات و ادله وارده می‌باشد. در اين بحث فقها عمدتاً به سه گروه تقسيم می‌شوند: عده‌ای معتقد به قصر نماز هستند، گروهی قائل به اتمام نماز و گروه سوم قائل به تخيير با افضليت اتمام صلاه در اين اماکن هستند که پس از بررسی مستندات نظرات هر گروه اقدام به جمع‌بندی آنها شده است.

 

کلیدواژه‌ها

 

مسافر، نماز، تقصير، اتمام، اماکن تخيير، فقه اماميه

 

براي مشاهده متن کامل مقاله و توضيحات بيشتر اينجا را کليک کنيد

نظر خود را با ما در میان بگذارید.

برای ارسال نظر وارد شوید.

جستجو

حدیث 233

امام صادق (ع) : حَديثٌ تَدرِيهِ خَيرٌ مِن ألفِ حَديثٍ...

حدیث 066

امام صادق (ع) : عِفّوا عَن نِساءِ النّاسِ تَعُفَّ نِسائُکُم؛نسبت...