نگاهی همه‌جانبه به مهدویت‌پژوهی از دریچه یک کتاب

24 دی 1395

کتاب «مهدویت‌پژوهی؛ مسئله‌شناسی، معرفت‌شناسی و مبانی‌شناسی» نوشته حسین الهی‌نژاد از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بازار نشر عرضه شد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «مهدویت‌پژوهی؛ مسئله‌شناسی، معرفت‌شناسی و مبانی‌شناسی» نوشته حسین الهی‌نژاد، مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.
 
این کتاب در سه بخش «مسئله‌شناسی مهدویت‌پژوهی»، «معرفت‌شناسی مهدویت‌پژوهی» و «مبانی‌شناسی مهدویت» تدوین شده است.
 
نویسنده کتاب در بخش نخست در قالب سه فصل به «کلیات و مفاهیم»، «موضوع و مسائل مهدویت‌پژوهی» و «الگوی نظام مسائل مهدویت‌پژوهی» پرداخته است.
 
دومین بخش کتاب در سه فصل «کلیات و مفاهیم»، «ساختار نظام معرفتی مهدویت‌پژوهی» و «جایگاه معرفت و ابزار آن در نظام جهانی مهدوی» موضوع «معرفت‌شناسی مهدویت‌پژوهی» را تبیین کرده است.
 
در این بخش و در صفحه 294 درباره «رابطه خاتمیت با مهدویت» آمده است: «خاتمیت به‌عنوان یک باور اصیل اسلامی، با شاخصه‌های کمال و جامعیت به‌عنوان خاستگاه و علت فاعلی اندیشه مهدویت و اندیشه مهدویت با شاخصه‌های کمال و جامعیت به‌عنوان باعث و علت غایی خاتمیت مطرح است. بی‌شک جهت بیان و تشریح رابطه خاتمیت با مهدویت و تاثیرات متقابل و متکامل آن‌دو در یکدیگر لازم است ابتدا گزاره موردنظر (خاتمیت علت فاعلی مهدویت و مهدویت علت غایی خاتمیت) را به گزاره‌های ریزتری تقسیم کنیم و بعد در فرایند تحقیق، در مقام تجزیه و تحلیل گزاره‌ها، به بیان چگونگی و کیفیت  رابطه آنها بپردازیم: 1- خاتمیت علت فاعلی مهدویت است. 2- مهدویت علت غایی خاتمیت است. 3- خاتمیت علت فاعلی عینی مهدویت و مهدویت علت فاعلی علمی خاتمیت است.»
 
همچنین در ادامه این بخش در صفحه 336 در ذیل سرفصل «مهدویت؛ تحقق‌بخش اهداف امامت» می‌خوانیم: «امامت خاستگاه مهدویت و مهدویت به‌سان غایت و اوج امامت تلقی می‌شود؛ یعنی مهدویت وجود خویش را در پرتو امامت و امامت اوج و بالندگی خویش را در سایه مهدویت به‌دست می‌آورد؛ پس حقیقت و چیستی امامت و نیز اهداف و غایات آن در قالب باورداشت مهدویت تبلور و ظهور پیدا می‌کند.»
 
«مبانی‌شناسی مهدویت» نیز موضوع سومین بخش کتاب است که در قالب دو گفتار تنظیم شده است. آینده‌نگری و مهدویت، قاعده قسر و مهدویت، قاعده لطف و مهدویت، مهدویت و ربوبیت الهی و مهدویت و نظام احسن، پنج محور بحث در گفتار نخست این بخش با عنوان «مبانی فلسفی و هستی‌شناختی مهدویت» است. در گفتار دوم با عنوان «مبانی دین‌شناختی مهدویت» نویسنده سه بحث خاتمیت و مهدویت، امامت و مهدویت و حتمیت سنن الهی (استخلاف و تدافع حق و باطل) را مطرح کرده است.
 
نویسنده در صفحه 438 کتاب در تشریح موضوع «مهدویت؛ هدف تاریخ بشر» نوشته است: «براساس داده‌های عقلی و نقلی به‌طور کلی جامعه برین انسانی در فرجام تاریخ، مقصد و علت غایت سیر حرکت اجتماعی انسان است؛ یعنی علت غایی و عامل پیش‌برنده این سیر، جامعه مطلوب و برین منجی است و مقصد و منتهی‌الیه این فرایند نیز فرجام تاریخ بشریت است؛ یعنی جامعه ایده‌آل منجی که هدف و غایت سیر حرکت جامعه بشریت است، در ظرف آخرالزمان و فرجام تاریخ قرار می‌گیرد؛ پس قرارگاه و موطن آن دوره آخرالزمان و فرجام تاریخ است. علامه طباطبایی در این‌باره می‌گوید: ظهور حق و حقیقت و برقراری عدالت،‌ غایت و نهایت سیر استکمالی انسان و جامعه انسانی در تاریخ و در این دنیا، مراحل و مراتب گوناگونی دارد و می‌توان سه مرحله ظهور، رجعت و قیامت را به ترتیب سه مرحله انکشاف حق و عدالت در سیر استکمالی انسان و جامعه انسانی و در فرجام تاریخ انسان برشمرد. از امامان اهل بیت (ع) تفسیر برخی آیات به روز قیامت و نیز به رجعت و همچنین ظهور مهدی (عج) وارد شده است و این نشان‌دهنده وحدت و سنخیت این معانی سه‌گانه است.»
 
نخستین چاپ کتاب «مهدویت‌پژوهی؛ مسئله‌شناسی، معرفت‌شناسی و مبانی‌شناسی» در 488 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 32 هزار تومان از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر شده است.

نظر خود را با ما در میان بگذارید.

برای ارسال نظر وارد شوید.

جستجو

انتشار کتاب «علوم قرآنی» آیت الله محمدهادی یوسفی‌غروی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «علوم قرآنی» نوشته استاد...

حدیث 091

امام على (ع) : لا أَشجَعَ مِن لَبيبٍ؛شجاع‌تر از خردمند،...

امامت عامه و خاصه در احادیث امام رضا (ع) (مقاله)

امامت عامه و خاصه در احادیث امام رضا (ع)   نویسنده:...