حجیت شهادت زنان در قتل عمد از منظر فقه امامیه (مقاله)
11 مرداد 1396
حجیت شهادت زنان در قتل عمد از منظر فقه امامیه
نویسنده: علی اکبر ایزدی فرد، احمد رضا حسن خانی، حسین کاویار
نام مجله: پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی
سال و شماره انتشار: سال دهم، تابستان 1393، شماره 36،(18 صفحه - از 33 تا 50)
آدرس اینترنتی: http://ijrj.baboliau.ac.ir/browse.php?a_id
رتبه مقاله: علمی - پژوهشی
چکیده
یکی از مباحثی که در باب شهادت مورد تضارب آرای علمای حقوق و فقه قرارگرفته، بحث شهادت زنان است بهگونهای که نزد مشهور فقیهان در حقالله(بهجز بحث زنا)، اصولاً شهادت زن، بهتنهایی، اعتبار شرعی ندارد و مثبت حدّ نمیباشد. همینطور حقّ الناس غیرمالی، با شهادت زنان (اعم از انفرادی و انضمامی) قابلاثبات نیست، اما در حقّ الناس مالی، شهادت دو زن به انضمام یک مرد میتواند موجب اثبات دعوی شود. در برخی موارد که در منظر و مرئی مردان نمیگنجد، موضوع فقط با شهادت زنان ثابت میشود. برخی موارد نیز اختلافی است منجمله شهادت زنان در قتل عمد. در این پژوهش بر آنیم تا وضعیت شهادت زن در قتل عمد را مورد تحلیل و کنکاش فقهی قرار دهیم. مستند اصلی فقیهان در این مقوله، روایات است که به دلیل گوناگونی در متن روایات، برداشتهای متفاوتی ابرازشده است. درمجموع، هفت دیدگاه از علمای متقدّم و متأخر فقه بیانشده است که از بین دیدگاههای مطروح، دیدگاهی که تفصیل بین قتل عمد و خطایی را موردنظر قرار داده است و روایات مثبته را بر قتل خطایی و روایات نافیه را بر قتل عمد حمل نموده است، رأی برگزیده میباشد.
کلیدواژهها
شهادت، شهادت زنان، قتل عمد
براي مشاهده متن کامل مقاله و توضيحات بيشتر اينجا را کليک کنيد
جستجو
مجموعه کتاب دهجلدی «سبک زندگی در نهجالبلاغه» به قلم دکتر...
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، هجدهمین همایش...
به گزارش دانشنامه اهلبیت (ع) اولین همايش ملی سلامت جسم...
نظر خود را با ما در میان بگذارید.
برای ارسال نظر وارد شوید.